VODNIK OPEN
Zažij vodníky TODAY!
Intenzita společenských a klimatických změn dovedla k pokusům o adaptaci také dosud ve své podstatě neohrožené bytosti - vodníky. I pod hladinou je leccos jinak než v dobách, kdy zelení mužíčci zastavovali kola mlynářům. Aby přežili, hledají někteří z nich nové způsoby života ve městech. Potkat je můžeš u kašen, v zašitých zákoutích vodních toků či u pítek v parku. Rozhlédni se proto pořádně, poznáš je snadno. Jsou to samotáři a většinou nemluví lidskou řečí. Možná ti budou chtít prodat kytku či bonbon, možná tě budou lákat na koupačku a pivo, možná s sebou budou mít i svoji vodnickou ženu.
Vodnik open je variabilní venkovní imerzivní performance spojená s procházkou nebo výletem. Odehrála se už v Brně, v Praze, v Ostravě, v Novém Městě na Moravě či na Wollmanově rybníku. Přizpůsobit se dá jakémukoliv městu, fontáně, řece, či rybníku s přístupem k vodě.
TVŮRČÍ TÝM
Režie, koncept, scénografie: Eva Lietavová, Anna Prstková, Jakub Růžička
Zvuk: Ryba
Performerstvo: Ladislav Čumba, Zdenek Foukal, Lucie Hrochová, Adam Kratochvíl, Juraj Mitro, Adam Páník, Dagmar Říhová, Hynek Tajovský, Vojtěch Vávra, Josef Žárský
V rolích vodníků se už objevilo několik performerek a performerů, jejich počet a složení v rámci každého uvedení se liší
Z recenzí
“Další den se kolektiv studentů JAMU vydal za českou mytologií, konkrétně přízrakem Vodníka. Tentokrát se necestovalo vlakem, nýbrž autobusem. Cestu vyplnil výklad pedagoga Ladislava Čumby, jenž fenomén vodnického přízraku rozložil z hledisek etnografie, etymologie, ale také dějin divadla. U Wolmannova rybníka nedaleko Rakovníka pak tři herci sehráli nenápadný příběh dvou vodníků a jejich partnerky. Šest hodin na otevřeném žáru, s daleko nižšími náklady a v improvizovaných podmínkách se studentům JAMU podařilo výlet koncipovat jako mnohem epičtější a efektnější imerzi, než o jakou usilovali inscenátoři CAMPQ. Kromě rybníku, různých zákoutí a potřeby účastníky nutně nezahlcovat divadelní akcí si vyhráli se starým betonovým přepadem, kde se také odehrálo velkolepé finále s hrou na klarinet.”
Martin Macháček
“Do projektu nasákla témata klimatické změny i sociální otázky jako stáří, opuštění, chudoba, a chtěli-li bychom se interpretačně hodně spustit, mohli bychom si do osudu vodníků bez větších překážek promítnout i bytovou krizi nebo přistěhovalectví. Vodnik open tak v podstatě velmi zdárně pracoval s metodou ozvláštnění, kdy nám známé věci přetaví do nového, fikcí jemně podpořeného kontextu, a nechá tak vyniknout všední skutečnost, k níž jsme už možná za běžných okolností mnohdy imunní.”
Veronika Švecová
http://nextwave.cz/wp-content/uploads/2021/09/3-Tsunami-dvojstrany.pdf, str. 9



.jpeg)