ATATÜRKIÁDA
mezi mešitou a diskotékou
hypnotická výpověď o křehkosti demokracie
“Poslouchej, holubičko, jsi dospělá, muže nepotřebuješ,” říká teta Güzin, turecká odbornice na lásku, sex a trápení.
Její rady se obrací ke společnosti, ve které je hluboce zakořeněná nerovnost. Mezi muži a ženami. Mezi věřícími a nevěřícími. Mezi městem a vesnicí, minulostí a současností. Jedni jsou nešťastní, protože jim někdo diktuje, jak mají žít. Druzí jsou nešťastní, protože jim někdo bere styl života, na který jsou zvyklí. Jen těžko se taková nerovnost překonává. A na rozdílech vydělávají cynici, kteří konflikty využívají pro vlastní zájmy.
Jak se ale každý sám může vyrovnat s populistou? S nezaměstnaností? S domácím násilím? Na to jsme ani my v té naší “západní Evropě” nepřišli.
Hypnotická výpověď o křehkosti demokracie mezi mešitou a diskotékou inspirovaná reportážní knihou Witolda Szablowského Vrah z města meruněk.
"Každodenní cesta mezi kontinenty může svádět k metafyzickým náladám. Ať už jedete lodí, nebo autem po jednom z mnoha obřích mostů. Nebo tunelem."
"Plujeme z Evropy do Asie. Cesta trvá přibližně patnáct minut. Byznysmeni společně se žebráky, ženy v čádorech společně se ženami v minisukních, nevěřící s imámy, prostitutky s derviši, ctnostní s nepoctivci. Celé Turecko na jedné lodi."
"Celé Turecko? To je 80 milionů lidí."
MAKES A TEAM
CLARA VINCOUROVA
Scenographer, Costume Designer
ANNA PRSTKOVÁ
Dramaturgie, scénář, projekce
PATRIK BOUŠEK
Dramaturgie, scénář
PETR THEODOR PIDRMAN
Herec
DAGMAR ŘÍHOVÁ
Herečka
ANNA PRSTKOVÁ /
Projekce
CLARA VINCOUROVA
Scenographer, Costume Designer
BOHDANA SÝKOROVÁ
Lightdesign
KLÁRA VINCOUROVÁ
Kostýmy
ANDREA POLNICKÁ
Produkce
JAKUB ŠULÍK
Hudební spolupráce
a výroba cimbálu
PATRIK BOUŠEK
Add a title here. Make it bold and impactful. Click to edit.
"Na stěně visí obraz Atatürka. Obraz, který najdete takřka všude. Otec moderního Turecka. Otec Turků. Jediný svého jména. Jeden z nejúspěšnějších revolucionářů na světě. V první světové válce nikým neporažen. Po první světové válce uchopil moc v polorozpadlé Osmanské říši. Porazil Brity, porazil Řeky, ty všechny, kteří si chtěli ukousnout z kdysi vznešeného osmanského státu. S pomocí peněz od Ruských Bolševiků… Armény nakonec taky porazil. Genocidu ale samozřejmě odsoudil. Samozřejmě."
Inscenace je realizována za finanční podpory Statutárního města Brna, Ministerstva Kultury, Nadace Život Umělce a městské části Brno-střed.