LAPAČI PRACHU
Adaptace novely Lucie Faulerové, za kterou byla nominována na Magnesii literu za objev roku
Lapače prachu známe všichni. Válí se nám na poličkách jako relikty minulosti, jako pozůstatky cest, kterými jsme se mohli vydat a nevydali, cest na které se bojíme zapomenout, které se bojíme opustit. Anna by vám o tom mohla povídat. Sama jich má pořádnou sbírku a občas má dokonce pocit, že je jedním z nich. Nebo má ten pocit Vypravěč, který se objevuje v jejím životě (nebo jen v hlavě?) a kterého se nelze zbavit?
LUCIE FAULEROVÁ
Už v roce 2017 se díky spolupráci s Kateřinou Šedou na projektu "BRNOX - průvodce brněnským Bronxem," málem stala spoludržitelkou ceny Magnesia Litera za publicistiku. Rok na to byla na stejnou cenu nominována v kategorii "Próza" za svůj románový debut Lapači prachu. V květnu roku 2021 byla za svůj druhý román Smrtholka oceněna Cenou Evropské unie za literaturu. Prý tíhne ke chcípáčkům, jako je Anna.
ROZHOVOR
s Annou, Viktorem Kavim, Sestrou a Režisérkou
PROČ LAPAČI PRACHU?
Anna: Protože je mám doma.
Viktor Kavi: Někdy je dobré se ohlédnout za minulostí a tyto emoce zpracovat. Ideálně s mediátorem.
Sestra: Já prach utírám pravidelně.
Režisérka: Lapači prachu jsou zhmotněním toho sarkasmu osamělosti, který je krutý, ale k životu patří.
O ČEM TO JE?
Anna: O mně.
Viktor Kavi: O nezpracovaných a potlačených emocích, které nevyhnutelně v nějakém momentu vyplavou na povrch.
Režisérka: O smutku, kterému nechybí humor a který má víc barev, než na kolik vypadá.
Sestra: Nevím.
CO BY MOHLO ANNĚ POMOCT?
Anna: Apaurin, nebo mirzaten.
Viktor Kavi: Rozhodně ne mediátor.
Sestra: Kdyby konečně potkala toho správnýho chlapa.
Režisérka: Malé kroky vstříc lidem.
CO ZAŽÍVÁŠ, KDYŽ SE POTKÁVÁŠ S ANNOU?
Anna: Náhlý pocit pocit přetlaku v horní části zažívacího taktu, tento pocit je také známý jako reflux. Jedním slovem: Bliju.
Viktor Kavi: Pocit viny.
Sestra: Sesterskou lásku.
Anna: Reflux.
Dramaturg: Touhu neskončit jako ona.
"CO BY O VÁS ŘÍKAL VÁŠ VLASTNÍ VYPRAVĚČ, KDYBYSTE BYLI POSTAVA ROMÁNU?"
Anna na tuto otázku zná odpověď až příliš dobře. I v momentech, kdy to vypadá, že je sama, stojí někde opodál - její Vypravěč.
Na to, co říká, se sice nedá spolehnout, ale to ostatně platí i pro to, co o sobě říká Anna. Vypravěč nám otevírá jiný pohled na Annu, zároveň svojí záhadností podněcuje zvědavost - je součástí Anniny osobnosti, nebo si s námi jen hraje tvůrce obou postav - Lucie Faulerová? Případně ti, kteří její knihu adaptovali pro divadlo?
O takzvaných nespolehlivých vypravěčích mluví literární věda od šedesátých let dvacátého století, za jejich nejstarší příklad se ovšem považuje Plautův Chlubivý vojín z třetího století před naším letopočtem.
Je mnoho důvodů, proč vypravěčům nemusíme věřit. Někdy vypravěče obviňujeme z nespolehlivosti, protože to, co nám tvrdí, neodpovídá našim přesvědčením, nebo zkušenostem. Verneovi hrdinové popisující své vědecko-fantastické zážitky budou dnes za barony Prášily, zatímco ve své době se jednalo o postavy, které prožívají do jisté míry uskutečnitelná dobrodružství. Jiní vypravěči se spoléhají na svoji nespolehlivou paměť a některé události si zkrátka nepamatují, nebo dokonce schválně vyprávějí tak, abychom neznali celou pravdu (a oni tak mohli působit o něco lepšími, než jsou).
Annin Vypravěč je trochu jiný. Jako vedlejší postava cynicky reflektuje Annin život i způsob, jakým na sebe sama Anna nahlíží. Není jasné, jestli je samostatnou bytostí, nebo pouhým výplodem Anniny mysli, protože ačkoli nad ním má Anna určitou moc, on si s ní i tak poměrně krutě zahrává (v knize nechá Annu několikrát zemřít), vyvolává dávno zasuté vzpomínky (na které se ani Anna nemůže úplně spolehnout) a přitom jí je jediným partnerem za dlouhých, osamělých nocí.
Nelze rozhodnout, kterému z nich věřit méně, či více. Záleží tak jen na divákovi, které interpretaci dá přednost. Máme Anny litovat, nebo jí máme pohrdat?
MEME ANNINA ŽIVOTA
TVŮRČÍ TÝM
ŠTĚPÁNKA ROMOVÁ
Anna
PAVEL ŠUPINA
Vypravěč, Fracek, Sestra, Viktor Kavi
ZDENĚK FOUKAL
Mercedes, Ondřej, Zvukař
EVA LIETAVOVÁ
Režisérka/ Autorka adaptace
PATRIK BOUŠEK
Dramaturg
KATEŘINA HÖFEROVÁ
Scénografka
LUCIE OŠMEROVÁ
Produkční
BOHDANA SÝKOROVÁ
Lightdesignérka
RECENZE
KRTITICKÉ THEATRUM
“V Lapačích prachu dochází k poutavému souznění předlohy a inscenace, která má
potenciál překvapovat, strhnout a emočně zasáhnout. Bazmek entertainment tak
ukazuje sebevědomou nezávislou tvorbu a činí další podstatný krok k upevnění své
pozice nejen v brněnském divadelním prostoru.”
“Nakonec zbývá jen zoufalá touha odstranit ze svých vzpomínek nánosy lží a dobrat se
tak pravdy o prvopočátku svých problémů. Herečka tuto proměnu ztvárňuje s
obrovským nasazením a viditelným porozuměním osudu postavy Anny.”
Najít pod nánosy prachu minulost | Časopis Kritické Theatrum (muni.cz)